torsdag 16 maj 2013

Fiber driftsatt - över 100 Mb/sek ner

Nu har dom varit här och driftsatt vårt fiber. Det gick väldigt snabbt och smidigt. Och på tal om snabbt - uppkopplingen levererar över 100 Mb/sek! Enligt Bredbandskollen.se ligger vi på 102,26 Mb/sek ner och 11,07 Mb/sek upp och enligt Speedtest.net ligger hastigheten på 121,25 Mb/sek ner och 14,51 Mb/sek upp. Fantastiskt!




Borra hål i väggen inifrån.


Utifrån syns det inget överhuvudtaget. Snyggt!

7 kommentarer:

  1. Grattis!!

    Hoppas att det fortsätter så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar! :) Hela projektet rullade på smidigt måste jag säga och Svensk Infrastrukturs schema höll hela vägen. Är mycket nöjd.

      Radera
  2. Grattis!
    Ska få våran fiber inkopplad den 24 maj hoppas att de kommer,du verkar ju vara mycket insatt i ämnet har du sett någon bra inkopplings guide eller liknande, jag tänkte om man väljer att ha TV via fiber hur kopplas den in om man har flera apparater måste man dra en separat kabel eller finns det trådlösa lösningar. Samt om man nu får problem med det bredband som ingick i 3år vem kontaktar man dvs vem är tjänste leverantör, svensk infra håller ju "bara" med fibern.

    /Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Hoppar in här lite och "knycker" kommentarsfältet... Har precis fått in fibern själv! Än så länge är jag nöjd med Svensk Infrastruktur, dock har de inte återställt gatan ännu (asfalten) och tjänsten är inte igång än (kunde ta upp till ett dygn innan tyfon tjänsten aktiverats).

      Angående inkoppling etc. Fanns lite förslag på datorinkopplingar på ett A4 men sen för mer avancerade setuper så hänvisade de till någon extern firma som mot ersättning kunde lösa inkopplingen av diverse prylar. Inget jag kommer nyttja.

      Angående vem som fixar eventuella problem och vem som i sista hand är ansvarig. Brevet jag fick av installatörerna stadgar att Svensk Infrastruktur "bjuder" på 100/10 mbit/s Internet via Tyfon. Just det där bjuder är ju intressant, är tjänsten en "gåva" eller är det en del i Svensk Infrastrukturs leverans? Sättet som det marknadsfördes har väl också en viss betydelse, skulle bindningsgraden överstiga 60% eller var det 70%? så skulle 100/10 "ingå" annars inte. Tror att de får svårt att hävda att det inte är en del av deras leverans om det t.ex. skulle sluta fungera helt och hållet för oss alla (typ om Tyfon läggs ned och liknande händelser).

      Rent praktiskt är det ju annars Tyfon som är tjänsteleverantören så jag skulle vända mig till dem. Jag har läst på Rejta om Tyfon, inte helt prickfritt om man säger så så helst ska det väl fungera i tre år utan problem för att man ska slippa tampas med dem.

      Skulle det bli mycket problem så lär man inte vara ensam och då kan det ju vara lämpligt med någon form av "grupptalan"? I värsta fall är det väl bara att fimpa Tyfon, privatekonomiskt en sämre affär bara. Tyfon räknar väl annars med att de allra flesta kommer att behålla dem efter 3 år och bli betalande kunder så för deras egen skull lär de väl sköta sig.

      /Johan

      Radera
    2. Hej Mattias och Johan. Jag antar att du redan fått svar på dina funderingar av Johan Mattias. Det är ju i första hand leverantören av tjänsten, dvs Tyfon, som man får kontakta om det är några problem med uppkopplingen - hastighet, stabilitet etc

      Gällande TV så jag har dessvärre väldigt dålig koll på detta. Har inte fokuserat på det alls eftersom det hela tiden har varit själva fibertjänsten för datortrafik som varit av det största intresset för mig. Men du kan ju alltid ta kontakt med Svensk Infrastruktur och be dom om mer info kring TV-tjänsten. Vet att jag skrivt om detta i någon annan kommentar, minns dock inte vilken tyvärr... :/

      Vår uppkoppling fungerar för övrigt fortfarande utan några som helst probelm. Det går fortfarande undan :)

      Hade bindninsgraden något med om man skulle få en 100/10-uppkoppling "på köpet" eller inte? Jag tolkade det som om det var en del i erbjudandet oavsett hur många som signade på. Däremot var det möjligt att betala av för kostanden om det var fler än X-antal procent som signade.

      Blir det problem med Tyfon är jag helt med på att vi ska gå ihop och föra vår talan, men hoppas vi slipper det :)

      Personligen kommer jag att byta leverantör efter 3 år. Kanske inte ska lova något nu, kanske kommer det vara så pass bra under dessa år att jag fortsätter. Jag tror dock jag vill ha en mer "namnkunnig" leverantör i framtiden. Men som sagt, vi får se.

      Radera
  3. Nu håller dom på att installera fiberboxen hos mig.

    SvaraRadera
  4. Tänkte berätta att nu har jag fått internet att rulla + Vi fick Bahnhof här i Järfälla.

    SvaraRadera