HejJag vet ärligt talat inte om det här svaret gjorde mig lugnare. För mig låter 5-10% som en ganska stor siffra av missnöjda kunder. Tror inte att jag skulle vara nöjd med siffran om det var mitt företag. Det kanske inte Svensk Infrastruktur heller är men uppenbarligen känns det rätt ok eftersom dom tar med det i mailet.
Vi planerar att starta i Täby Kyrkby under oktober/november. Allt i Täby Kyrkby kommer inte bli klart innan vintern utan dessa färdigställs till våren 2013.
Det är ett stort byggprojekt som vi driver i Täby, vi har snart lagt en fiber utanför 4000 hushåll.
5-10% av boende är missnöjda och det mesta vi gör är fel, fel sida av vägen, fel sätt att informera hushåll, fel tjänster i nätet, fel fiberdosa.
Det är 200-400 boende som ringer tidningar, kommun, ska skriva inlägg på Internet m.m. Det är tyvärr dessa som hörs.
Dock tycker merparten att det fungerar bra och vi kommer att välja att lyssna på merparten för att få detta att fungera.
När själva byggprojektet är klart är i stort sett alla nöjda, med fiber får ni riktigt hastighet och kvalitet.
Samma sak gäller avgrävda kablar som jag vet att tidningen skrivit om. Vi har grävt av kablar men vi gräver 1,2 km per dag i Täby just nu och det ligger en hel del kablar i marken och de som gräver kan göra fel. Det går sönder i snitt en kabel per dag, som vi självklart reparerar.
När NCC gräver ned belysning åt kommunen på 1,2 km på en sommar och gräver sönder vår kabel på 5 ställen så är det ingen som reagerar.
Hoppas detta gav dig lite svar
Hälsningar Svensk Infrastruktur
Att det är dom missnöjda kunderna som hörs är ju oftast sant. Däremot kan det ju faktiskt vara ännu fler kunder som är missnöjda men som inte hörs. Kanske är siffran ännu högre? Och varför väljer dom att lyssna på de kunder (merparten) som är nöjda. Är det inte en bättre strategi att ta till sig av kritiken och göra förbättringar?
Hej
SvaraRaderaVi bor i en kommun med god köpkraft och där många med mig milt sagt tröttnat på att vara sist i Sverige med utbyggnad av en modern teknisk infrastruktur.Så korten på bordet tack
-Finns det några konkreta planer att bygga ett fibernät i Täby Kyrkby?
-Eller handlar det bara om politik och juridik?
Tacksam för klarläggande i frågan!
Hej screamsheet. Tack för din kommentar.
SvaraRaderaFår erkänna dock att jag blir osäker på vem du riktar dina frågor till? Jag som skriver på den här bloggen har ingen som helst koppling till Svensk Infrastruktur, eller Täby Fibernät, mer än att jag är bosatt i Täby Kyrkby och anmält mitt intresse om att få fiber draget till vårt hus av Svensk Infrastruktur. Jag är alltså en blivande kund för Svensk Infrastrukturs fiberdragning.
Vad jag vet finns det konkreta planer på att förlägga fiber i Täby Kommun, Täby Kyrkby inkluderat, av Täby Fibernät (aka Svensk Infrastruktur). Vi fick ett första brev om detta från Svensk Infrastruktur i februari i år (2012). Har däremot ingen koll på exakt vart dom planerar att dra fiber mer än i det område vi bor i.
Mitt tips är att ta direktkontakt med Svensk Infrastruktur och be dom svara på dina frågor. Ring eller maila dom. Alltid bra att fler visar sitt intresse för fiber här i kommunen :)
Kontaktuppgifter:
Telefon: +46 8 55 117 110
E-post: info@svenskinfrastruktur.se
Hemsida: www.svenskinfrastruktur.se